Vanaf oktober geen kweek en verhandeling van vouwoorkatten meer in Vlaanderen

Vlaanderen zal vanaf 1 oktober 2021 verbieden om nog fold katten zoals het Scottish en Highland fold ras te kweken of te verhandelen. Deze katten zien er super schattig uit met hun kleine vouwoortjes, maar dit uiterlijk kenmerk is eigenlijk het resultaat van een erfelijke aandoening waar de katten pijn door ervaren. De enige manier om deze aandoening te vermijden is dus het kweken van katten, die drager zijn van dit gen, te verbieden.

Zeldzaam en vredelievend ras

De Scottish Fold is een redelijk zeldzaam kattenras in Europa. Met zijn gevouwen oren als opvallendste kenmerk, is hij zeer vredelievend en houdt hij van een sociaal gezinsleven. Bovendien is de Scottish Fold een uitstekende jager met een groot weerstandsvermogen.

Ondanks al deze positieve eigenschappen heeft dit kattenras een afwijking in het kraakbeen die veroorzaakt wordt door genmutatie. Vandaar dus de kenmerkende gevouwen oren. Ook elders in hun lichaam, zoals in de gewrichten, is hun kraakbeen misvormd. Hierdoor kunnen hun poten krom gaan staan en verdikken.

In het belang van het dierenwelzijn

We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen dat al deze afwijkingen zeer pijnlijk zijn voor de fold katten. In ernstige gevallen kunnen ze zelfs kreupel worden. Hoe spijtig het ook is, de enige manier om in de toekomst deze aandoeningen te vermijden, is het verbieden van kweken van katten die drager zijn van dit genetisch defect. Ter slot van rekening primeert het dierenwelzijn altijd.

Wat met (ongeboren) kittens?

De reden waarom het verbod pas op 1 oktober ingaat, is omdat kittens die de minimumleeftijd van 12 weken nog niet hebben of nog niet geboren zijn, nog de mogelijkheid zouden hebben om een goede thuis te vinden. Nieuwe dekkingen mogen uiteraard niet meer plaatsvinden omdat hiermee de datum van 1 oktober wordt overschreden.

Wat met baasjes en fokkers?

Als je thuis een fold kat hebt, mag je deze uiteraard houden en verder een warm gezinsleven bieden. Je mag vanaf heden je kat wel niet meer verkopen of weggeven. Indien je niet meer voor je vouwoortje kan zorgen, kan je het enkel afstaan aan een erkend kattenasiel.

Als je tot op heden fold katten kweekte, mag je dit niet meer doen. Je bent verplicht om de dieren te laten castreren of steriliseren.

Verbod al van kracht in Brussel

Vorig jaar werden nog 29 Highland en 714 Scottish fold katten voor het eerst geregistreerd. Dat aantal is minder dan 1 % van de totale registraties in de CatID-databank. Vanaf 1 oktober 2021 zal dat dus niet meer mogelijk zijn. Vlaanderen is echter niet de koploper die met dit verbod komt. In het Brusselse Gewest is het al sinds 1 januari 2021 verboden om vouwoorkatten te kweken of te verhandelen.

Heb je thuis een Scottish of Highland fold kat rondlopen, en heb je vragen over wat dit verbod voor jou betekent? Contacteer dan je dierenarts voor meer informatie.